Başka Bir Beşiktaş Mümkün – 20

2018, Beşiktaş’ın 1 Milyon Forma Sattığı Yıl

Forma satışlarından elde edilen asıl gelirin, anlaşmaların yıllık garanti paralar bölümü olduğunu bir önceki yazıda açıklamaya çalıştım. Forma satış fiyatı içindeki yüzdeden gelen para her ne kadar yüksek adetli satışlarla önemli bir gelir oluştursa da yıllık anlaşma tutarının yanında daha ufak kalıyor. Garanti para tutarının belirlenmesi de doğal olarak takımın yakın geçmişteki başarısı ve forma satışlarıyla, yani sponsora sağladığı girdinin büyüklüğüyle belirleniyor.

Ne kadar kabul etmek istemesek de, ürün sponsorları için bu bir iş. Bize o paraları sadece markalarını kulübümüzle yan yana getirmek için değil, bu lisanslama anlaşmasıyla üretebildikleri ürünleri satıp, para kazanabilmek için veriyorlar.

Yani Beşiktaş’ın 2019 yılında yapacağı anlaşmanın bize ne getireceğini belirleyecek olan, 2014 yılından beri yakaladığımız ivmenin devam etmesi.

Masaya oturduğumuzda bir pazarlık gücümüzün olması, ‘size şu kadar para kazandırdık’ diyebilmemize bağlı.

Benim yaptığım çok amatörce tahmine göre yıllık 10 milyon € garanti para alacağımız bir anlaşma yapabilmek için yılda 650.000 adet gibi bir forma satışı gerçekleştirmemiz gerekiyor. Tabii mesele sadece bir yıl değil. Anlaşmayı imzaladığımız şirketin bunun uzun süreli bir trend olduğuna ve anlaşma süresince devam edeceğine ikna olması da önemli.

Bundan sonra yazacaklarım Adidas ile olan anlaşmamızı yenileyeceğimiz varsayımı ile hazırlandı. Eğer bir memnuniyetsizlik varsa aynı strateji başka bir şirketle de yürütülebilir.

Projeye başlamadan önce bir noktanın altını çizelim.

Forma dizaynları üzerinde çok tartışma dönüyor. Çok şık ve göz alıcı tasarımlar internette geziyor. Bu konuda uzun yazmak istemiyorum ama her forma tasarımının uygulanabilir olmadığını anlamamız lazım.

Omuzunda Kartal baskısı olan forma şahane durur ve dikkat çeker. Formaya bakar bakmaz gözünüz o Kartal’a gider, gözünüzü ondan alamazsınız.

Hah, işte formanın göğsünde adı olan sponsorunuz, sizin omzuna bakakalacağınız o formayı size yaptırmaz. Verdiği paraları düşününce haksız da değildir. Yani bu iş de, birçok işte olduğu gibi, göründüğü kadar basit değildir.

Artık kampanyamıza başlayabiliriz. ‘2018, Beşiktaş’ın 1 Milyon Forma Sattığı Yıl’ hayırlı olsun. Kampanyanın başarısı açısından 2017 yılını şampiyon bitirirsek memnun olurum ama zaten bu konuda bir sıkıntı yaşamayacağımızı düşünüyorum.

Kampanyanın açıklanma zamanlamasının, 2017 yılı satışlarını insanları beklemeye iterek azaltmaması için, sezon sonu ve üretimin başlaması gereken en son tarih arasında bir yerde olması idealdir. Zaman aralığı konunun uzmanlarının vereceği bilgiye göre ayarlanabilir. Ayrıca Adidas ile anlaşmayı yeniden görüşerek erken uzatma ihtimali varsa, bu kampanya daha önceki bir yıla da alınabilir.

İşin içine yürüyen 1 milyon reklam tabelasına sahip olmaktan mutluluk duyacak Vodafone’da dahil edilerek özellikle TV reklam giderlerinin bir kısmı kendilerine yüklenebilir.

Kampanyaya başlarken TV’de dönen reklamlarla, kurulacak profesyonel görünümlü web sitesiyle amacın 2018 yılını Beşiktaş’ın 1 milyon forma satacağı yıl yapmak olduğunu açıklıyoruz.

Bunun hem Türkiye’de gerçekleşmemiş, hem de bizi Juventus’u geride bırakarak Arsenal ile rekabet eder hale getirecek, forma satışında dünyada 7. Sıraya oturtacak bir adet olduğunu anlatıyoruz.

Bu arada kampanyayı 2017 sonunda başlatıyoruz demek, çalışmaya 2017 yılı sonunda başlıyoruz demek değil. İlgiyi sürekli canlı tutabilmek için 2017 yılı içinde oluşturduğumuz materyalleri kampanya başladıktan sonra adım adım yayınlıyoruz.

Şimdi sıra geldi sizi Adidas’ın Design Sport Performance ekibiyle tanıştırmaya.

Bu gördüğünüz arkadaşlar forma tasarım ekibi. Büyük ihtimalle bizim formaların tasarımcıları da bu grubun içinde. İşe bu kardeşleri 2017 sezonunda birkaç maça getirerek başlıyoruz. Takımla taraftarın coşkulu ilişkisini ve hikayesini görmelerini sağlıyoruz. Köyiçi’nde misafir ediyoruz. Tabii bunları yaparken kimseye kim olduklarını söylemiyoruz. Çaktırmadan çekimler yapıyoruz. Müzeyi ve stadı gezdiriyoruz. Kampanya başladığı zaman topladığımız materyalleri 2-3 kısa video yapıp yayınlıyoruz. Taraftarımızı bu kutsal formayı tasarlayanların ‘bizim kim olduğumuzu, neyi temsil ettiğimizi’ bildiklerine ve buna saygı duyduklarına inandırıyoruz.

Sonra taraftarlarımızı kendi tasarımlarını da göndermeleri için teşvik ediyoruz. Uygulanabilir olanları Adidas ekibinin seçip, sitede oylamaya sunacağı, araya test amaçlı kendi eskizlerini de karıştıracağı haftalık seçmeler yapıyoruz. Tur atlayan formalar arasında, ekibin profesyonel dokunuşlarını ekleme hakkının saklı olduğu, taraftarın oylarıyla yapılan bir büyük final düzenliyoruz. Yarışmayı taraftar oylarıyla kazanan tasarım, 2018 formalarımızdan biri olacak. Taraftar da sürecin her adımında işin bir parçası olduğunu hissedecek.

Bu arada oyuncularımız da projeye katılıyor. Ajax’ın bunu son aşamada bilgilendirme amaçlı nasıl yaptığıyla ilgili bir videoyu aşağıda görebilirsiniz.

Biz oyuncularımızı sürece çok daha önce katıyoruz. Fikir verirken ya da beğendikleri tasarımlara tepki gösterirken çekilen kısa videolarını ara ara yayınlıyoruz.

1 milyon forma satma fikri hiç unutturulmuyor.

Sitede kocaman 1 milyondan geri sayım ve 2018 sezon sonuna kalan günü gösteren sayaç var.

Forma seçimi sonradan yapılmak üzere kredi kartı ya da banka havalesiyle ön sipariş toplanıyor ve sayaçtan sürekli düşüyor. Daha formalar açıklanmadan bir momentum yakalamaya uğraşıyoruz.

Bu yılın neden önemli bir yıl olduğu anlatılarak ve 1 önceki yılın fiyatıyla zamsız sipariş verilebileceği söylenerek olabilecek maksimum satışa daha formalar açıklanmadan ulaşılıyor.

Forma yarışması sonucu diğer tasarımlardan bir süre önce açıklanıp o formaya ait siparişler netleştirilebilir.

Lansman ile tüm formalar açıklandıktan sonra bir hafta içinde ön sipariş verenler, yarışma formasını seçmemişlerse seçimlerini yapar. Bu da firmaya stok tutmama, üretimin büyük bir bölümünü planlı yapma ve minimum fire verme gibi avantajlar getirir. Bizim de pazarlıkta elimiz güçlenir.

Ve forma sunumu. Aklımda görkem anlamında aşağıdakine yakın bir şey var.

Gördüğünüz Puma’nın Thames nehrine su projeksiyonu yöntemiyle yansıttığı Arsenal 2014/2015 forma lansmanı.

Bu çapta bir prodüksiyon yapılıp gösterinin finalinde de o ana kadar adı sır gibi saklanan bir yıldızın, Beşiktaş formasıyla ortaya çıkması sağlanırsa, bence benim olabilir diye baktığım 650.000’i geçeriz. Toplu bir çılgınlık haliyle 1.000.000’a yaklaşırsak da şok olmam.

Bu süreç, Beşiktaş forma seçimi için bir gelenek haline getirilir, akıllıca eklemeler yapılıp başlı başına bir iş gibi ele alınırsa yıllık 15 milyon €’luk bir anlaşma hayal olmaktan çıkar.

Yıllık 700.000-1.000.000 forma satışından elde edilecek satış fiyatı içindeki yüzdemiz bile şu anki toplam anlaşma tutarını geride bırakır.

Yeter ki büyük düşünelim. Ciddiye alındığımızı hissedelim ve ciddiye alınmak istediğimizi hissettirelim. Bir daha “yeni formayı giyen futbolcu kollarını kavuşturur, yan durur, sonra top sektirir” konulu forma lansmanı yaşamayalım.

Başka bir Beşiktaş mümkün.